Gokarty Elektryczne – Część 1

Gokarty elektryczne są znane już od dawna, szczególnie w USA czy Kanadzie.

Mają kilka charakterystycznych cech, które pozwalają użytkować je w miejscach w których normalne karty z silnikami spalinowymi nie mogą być dopuszczone.

Oczywiście elektryczne wózki to ekologia, ochrona środowiska. To także całkiem inna frajda z zjazdy, która nie do końca daje taką samą satysfakcje co jazda gokartem spalinowym. Jednak czy na pewno?

Czy brak zapachu spalin czy ryku silnika pogarszają jazdę? Obecnie produkowane gokarty elektryczne stają się coraz popularniejsze na całym świece, również w Europie. Ostatnio bardzo znany francuski kart Sodi STX był testowany przez najlepszych kierowców wyścigowych. Był to całkiem fascynujący pojedynek niczym nie odbiegający od normalnych zawodów kartingowych.


Największym problemem gokarta elektrycznego jest jego zasilanie. Jak wiadomo źródła zasilnia są ciężki i pozwalają tylko na kilku minutową jazdę. Przy tym koszt samego akumulatora jest duży a czas ładowania nie proporcjonalny do jego wykorzystania.Biorą pod uwagę rozwój motoryzacji elektrycznej pewne rozwiązania zaczęto przenosić do napędu mniejszych jednostek tj. rowery, motocykle czy też gokarty. Kto wie może już wkrótce doczekamy się swojej krajowej rajdówki i własnych elektryzujących zawodów.

Jednak najnowsze technologie pozwoliły opracować akumulatory, które wytrzymują znacznie dłużej niż kilka minut jazdy. Ich czas ładowania jest krótszy a żywotność waha się w graniczy 1000 do 1500 cykli ładowania. W dodatku nie są one już tak drogie od tych stosowanych w obecnych pojazdach. Ich zaletą jest również mniejsza waga oraz bezobsługowość (nie zapominając oczywiście o czynności ładowania).

Koszt eksploatacji napędu elektrycznego jest znacznie mniejszy i waha się w granicach 2-3zł za godzinę jazdy. Biorąc pod uwagę obecne ceny benzyny oraz ilość spalanego paliwa na godzinę (około 3 litrów benzyny w ciągu godziny dla silnika 6,5KM) można by zauważyć że takie rozwiązanie było by opłacalne.

 

Sam napęd elektrycznego gokarta to nie tylko akumulatora, to przede wszystkim silnik elektryczny prądu stałego, układ sterujący oraz specjalnie skonstruowany pedał gazu. Odpowiednio zaprojektowany napęd pozawala przyśpieszyć do 100km/h w około 3sekundy i wciskać w fotel na każdym zakręcie.

Tagi:
Napisano w Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>